fbpx
Blog thumbnail

Jak przetrwać rok 2020? cz. II

Blog thumbnail

Jak przetrwać rok 2020?

Subiektywna lista dobrych praktyk.

Pora na drugą część wpisu o tym, jak przetrwać taki rok, jak 2020. Jeśli nie czytałaś/eś pierwszej części, serdecznie Ci ją polecam, kliknij tutaj: [klik] 

Na wstępie muszę zaznaczyć, że nie odkryjemy tutaj ameryki. Nie znam złotego sposobu, uniwersalnego dla wszystkich, który nagle sprawi, że wszelkie troski pójdą w niepamięć. Jednak w tych małych, na pierwszy rzut oka, czynnościach kryje się wielka moc. Czasem tylko o czymś czytamy i już stwierdzamy “ee, to nie dla mnie”. Odkładamy na półkę (współcześnie klikamy krzyżyk ;)). Tym wpisem chciałabym zachęcić Cię do eksplorowania tego, co nieznane, dziwne, obce i niecodzienne. No bo kiedy, jak nie teraz, podczas gdy większość czasu spędzamy w domu? 

Znajdź swoje miejsce

Zamknięcie lasów było dla mnie najbardziej zdumiewającym wydarzeniem tego roku. Szczerze mówiąc, nie przestrzegałam tego zakazu ani jeden dzień. Mam to szczęście, że mieszkam w okolicy lasów, stawów i łąk (co szczególnie docenia mój pies Heniu). Moment, kiedy wchodzę w cichy świat przyrody jest, jak reset dla mózgu i ciała. W ciągu ostatnich lat wypracowałam sobie bardzo dobrą rutynę, którą chcę się z Tobą podzielić. 

Znajdź swoje miejsce, w którym najlepiej się wyciszasz. To może być las, łąka, park – miejsce, w którym czujesz w sobie ciszę, a Twój oddech zwalnia. Nazwij je i wracaj do niego zawsze, kiedy tego potrzebujesz. Posiadanie takiego “swojego” miejsca, pomaga w chwilach, gdy tu gdzie aktualnie się znajdujemy, nie czujemy się bezpiecznie. Znajdź swoje miejsce i czerp z niego dowoli!

Gotowanie, czy śpiewanie? 

Jedno i drugie możesz robić na tzw. “odwal się” lub porządnie. Czy przebywanie głównie we własnym domu nie jest najlepszą okazją do tego, aby skupić się na czynnościach, które i tak wykonujesz codziennie? Kto nie śpiewa pod prysznicem, ręka do góry! 

Śpiewanie oraz muzykowanie pobudzają obydwie półkule mózgu, angażując w ten sposób bardzo wiele naszych umiejętności naraz. Poczucie rytmu (liczenie), tekst piosenki (pamięć), melodia (słuch) – do tego dochodzi kształtowanie  naszych gustów i wrażliwości na piękno. 

“Muzyka ćwiczy koncentrację, wzmacnia pewność siebie, wzbogaca kompetencje społeczne i umiejętności życiowe. Redukuje stres, dodaje odwagi, bo „wyłącza” ciało migdałowate, które ostrzega nas, nim jeszcze do naszej świadomości dotrze zagrożenie. Zagrożenia nie ma – śpiewamy pełną piersią, wyprostowani – jak w takiej pozycji bać się? Gwiżdżemy na wszystko!”

edunews.pl

O muzyce w moim życiu mówię co nie co w tej rozmowie: [link do nagrania You Tube], więc nie będę się powtarzać . Powiem tylko, że amatorsko zajmuję się śpiewaniem z przerwami od kilkunastu lat i jest to moje najsilniejsze uzależnienie – coś, bez czego nie potrafię żyć. Śpiewam codziennie (pisząc ten tekst również), ale robię to na różne sposoby i o tym właśnie chcę Ci opowiedzieć. 

Nie chodzi o to, żeby nauczyć się na pamięć tekstu, stanąć po środku salonu i wyśpiewać idealnie “Halo” Beyonce. Spróbuj wsłuchać się w to, jak, a nie co śpiewa Twój ulubiony wokalista/ka. Może jest to mocno postawiony dźwięk, a może głośny szept? Jak to słyszysz? Weź tekst do ręki, wyszukaj utwór na You Tube i spróbuj go zaśpiewać z uwagą. Nie wyszło?Jeszcze raz! Poczuj te emocje, które miał w sobie wokalista w momencie nagrywania tej piosenki. Gwarantuję Ci, że po chwili zapomnisz o “bożym świecie” i o wszystkich problemach – zostaniesz sam na sam z muzyką i ze swoją wrażliwością. To lepsze niż… cokolwiek, co znam. Jest nawet piosenka, która bezpośrednio o tym opowiada, szczerze mówiąc, jest to dla mnie jeden z bardziej wzruszających utworów (kto ma jak Ja i płacze słuchając piosenek?) https://www.youtube.com/watch?v=asUGqLv8Bvw

Ugotuj coś powoli i z przepisu

Gotowanie może być jak medytacja, jeśli wykonujesz każdy krok ze skupieniem i należytą starannością. A wiemy, jak przeważnie jest: robimy coś, z tego co akurat jest w lodówce i na szybko. Nie bez powodu półki w księgarniach uginają się pod ciężarem książek kulinarnych pt. “obiad w 15 minut z 3 składników”. 

Dlaczego więcej czasu poświęcamy na leżenie na kanapie, przewijanie facebooka lub [tu wpisz swoją wstydliwą i długodystansową czynność :p], niż na przygotowywanie pożywienia? Pożywienia, które jest podstawą naszego zdrowia i dobrego samopoczucia! 

Poświęć godzinę w ciągu dnia na uważne gotowanie. Znajdź przepis, którego nigdy nie robiłaś/eś, a zawsze Cię ciekawił. A może masz swoją ulubioną potrawę babci lub cioci? Spróbuj gotować z uwagą: kiedy mieszasz, mieszaj powoli i starannie. Kiedy wałkujesz ciasto, zwróć uwagę na jego pracę – jak pięknie się fałduje, sprężynuje. Kiedy spojrzysz na gotowanie w ten sposób, nagle może się okazać że.. kortyzol zmienił się w endorfiny, a Ty i Twoi bliscy usiądziecie zaraz do stołu pełnego wyjątkowych potraw! 

Tańcz! 

Wspominałam już o muzyce, ale chyba zapomniałam o… tańcu! Moja relacja z tańcem jest skomplikowana. Kocham i nienawidzę jednocześnie. Taniec towarzyski to moja największa zmora, taniec synchroniczny również. Ale kto powiedział, że tylko taniec wg ustalonych reguł jest OK? 

Spontaniczny, niczym nie skrępowany taniec w domowym zaciszu to coś totalnie terapeutycznego. Miałam ogromną przyjemność spróbować tego również na scenie teatru i pokochałam ten spontan jeszcze bardziej! 

Jeśli masz już za sobą moją radę dotyczącą śpiewania, pójdź o krok dalej i zatańcz do tej piosenki. Zatańcz emocje – te, które masz w sobie i te, które słyszysz w utworze. Nie wstydź się – nikt nie patrzy! Jeśli masz duże lustro – zrób to przed lustrem. Zobacz, jakie możliwości ma Twoje ciało, i wytańcz wszystko to, co dręczy Cię cały dzień, lub to, dlaczego nie spałaś/eś w nocy. To działa!

Wdech, wydech, wdech, wydech i… jeszcze raz.

Zwróć uwagę na to, że wszystkie dotychczasowe propozycje na przetrwanie roku takiego, jak 2020, są związane z ruchem. To dlatego, że to moja osobista lista, a ja lubię być w ruchu (mam to po Mamie! 🙂 ). Ale teraz pora na coś innego – na oddech, czyli na Pranajamy. 

Pranajama to sztuka oddechu w praktyce jogi. Jeśli chcesz się szybko i skutecznie wyciszyć, nie znam lepszego sposobu. Oczywiście, możesz zwyczajnie wziąć głęboki wdech i wydech, i… to też jest ok. Ale Ja dzisiaj proponuję Ci coś więcej – Oddychanie level expert 😀 

Ćwiczenia oddechowe, które pozwalają na totalne skupienie na przepływie powietrza w Twoim organizmie, od nosa przez gardło po przeponę. To co za chwilę Ci zaproponuję, to moja ulubiona pranajama, ale wiedz, że jest ich wiele.

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, napnij delikatnie mięśnie brzucha. Zatkaj jedną dziurkę palcem, i wykonaj powolny wdech. Zatkaj drugą dziurkę i wykonaj powolny wydech. Weź wdech tą samą dziurką, po czym zatkaj drugą i zrób wydech. Powietrze kieruj do przepony, czyli w dół brzucha. Powtórz to kilka – kilkanaście razy, za każdym razem pamiętając o mocnych plecach i brzuchu, powolnym i równomiernym oddechu i skupieniu tylko na tej czynności. Daj znać w komentarzu, jak się teraz czujesz?

To już koniec mojej subiektywnej listy dobrych praktyk w 2020 roku. Mnie ten rok bardzo wiele nauczył, poukładał w głowie priorytety, wskazał miejsca, na które powinnam zwrócić więcej uwagi, poprzez kondensację niektórych spraw i brak innych. Jestem ogromnie ciekawa, jak to jest u Ciebie? Co rok 2020 zmienił w Twoim życiu, a może.. wszystko jest po staremu? Spróbujesz którychś z moich rad? Napisz koniecznie! 

Dodaj komentarz

Koszyk

0

Brak produktów w koszyku.

Hit Enter to search or Esc key to close

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies". Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close